Børn og unge
I Rudersdal Kommune udgør Børne- og ungepolitikken det fælles grundlag for alt arbejde med børn og unge. Børne- og ungepolitikken er et redskab, der udstikker værdier og retning for den sammenhængende indsats på hele børne- og ungeområdet. Den er grundlaget for indsatser, tilbud og fællesskaber for børn, unge og familier i Rudersdal. Arbejdet med børn og unge foregår i kommunens dagtilbud, skoler, skolefritidsordninger (SFO'er) og skolefritidsklubber (SFK'er).
Kort over institutioner til børn og unge
Retningslinjer
Åbn / Luk alle
Større institutioner skal placeres på særligt egnede steder efter udarbejdelse af lokalplan, så der tages højde for bl.a. trafikale, parkeringsmæssige og støjmæssige konsekvenser.
Skoledistrikter tilpasses, så de gennem beliggenhed og størrelse sikrer fagligt bæredygtige skoler med optimal udnyttelse af skolernes kapacitet.
Generelle rammer
Åbn / Luk alle
Mindre børneinstitutioner og andre formål rettet mod børn og unge, herunder vuggestue, børnehave, integreret institution, hjemmeundervisning og andre institutioner for børn og unge, på ejendomme på maksimalt 2.500 m² grundareal og med en bebyggelsesprocent på højest 35 procent, kan indpasses i områder udlagt til boligformål.
Der skal anlægges det nødvendige antal parkeringspladser. Som udgangspunkt skal der ved institutioner m.v. mindst udlægges en p-plads pr. fem børn.
Der skal anlægges det nødvendige antal parkeringspladser. Som udgangspunkt skal der ved skoler m.v. mindst udlægges en p-plads pr. 50 m2 etageareal.
Der skal udlægges minimum en cykelparkeringsplads pr. 50 m2 undervisningsareal og en cykelparkeringsplads pr. 70 m² kontorareal.
Redegørelse
Åbn / Luk alle
I Rudersdal Kommune er der en række eksisterende skoler, herunder folkeskoler, privatskoler, gymnasier, værkstedsskoler, som det fremgår af kortet:
I Rudersdal Kommune er der en række eksisterende børneinstitutioner, herunder vuggestuer, børnehaver, integrerede institutioner, som det fremgår af kortet:
Ved indgangen til 2020 boede der 3581 børn i alderen 0-5 år i Rudersdal Kommune. Det svarer til 6,3 procent af den samlede befolkning. Gruppen af børn og unge i skolealderen, 6-15 år, var 7.586 personer eller knap 14 (13,4%) procent af kommunens indbyggere. Den ældre gruppe unge i alderen 16-25 år udgjorde på samme tidspunkt 6.425 personer, svarende til ca. 11 (11,3%) procent af befolkningen.
I 2025 forventes der at være sket en lille stigning til 3.760 i gruppen af børn fra 0-5 år og gruppen af unge i alderen 16-25 år, mens der forventes at være lidt færre børn og unge i skolealderen.
Udviklingen i antallet af børn ligger til grund for planlægningen og udviklingen af de kommunale servicetilbud for børn og unge i de kommende år.
Der er pr. 1. januar 2021 fem kommunale områdeinstitutioner som tilsammen indeholder 34 børnehuse, samt otte selvejende daginstitutioner.
Dertil kommer en kommunal dagpleje på ca. 50 pladser.
Der er derudover mulighed for at få tilbud til forskellige former for privat pasning bl.a. i fem private daginstitutioner.
Der er pasningsgaranti for de 0-5 årige børn.
Kommunen har fra skoleåret 2020/21 otte folkeskoler med integrerede SFO’er og SFK’er for børnehaveklasse til 5. klasse.
Foruden folkeskolerne er der tre privatskoler, en efterskole, en forberedende designskole og to almene gymnasier i kommunen.
Kommunalbestyrelsen vedtog den 2. februar 2020 en revision af ’Visionen for planlægning af daginstitutionernes fysiske rammer og placering’, oprindeligt vedtaget i 2008. Heri beskrives, at den bygningsmæssige ramme for dagtilbud for 0-5 årige skal give børn sunde og pædagogisk udfordrende rammer, som lever op til målene om trivsel, læring, udvikling og dannelse i ’Den styrkede pædagogiske læreplan’.
Det er ifølge Visionen hensigten at forbedre de fysiske rammer på institutionerne, når de økonomiske forhold i kommunen muliggør det. Gamle pavilloner og bygninger, der er udtjente, udfases til fordel for andre bygninger, som er indrettet til fleksibel daginstitutionsbrug. Bygningerne skal sikre børnene og de ansatte et sundt og sikkert fysisk miljø at opholde sig i.
Det er formålet, at alle daginstitutioner på sigt skal være indrettet med forskellige læringsmiljøer, så de kan understøtte formålet med Dagtilbudsloven og kommunens Børne- og Ungepolitik Rummene skal være indrettet fleksibelt, så de kan anvendes til børn i alderen 0–5 år alt efter det konkrete behov for pladser.
Daginstitutionerne skal være bæredygtige både pædagogisk, ledelsesmæssigt og økonomisk.
Det er intentionen i Visionen, at pasning opfyldes i lokalområdet. Pasningsgarantien dækker hele kommunen.
Antallet af 6-15 årige har været stigende i perioden fra 1995 og til omkring 2013. Elevtallet forventes at være toppet, og der forventes et mindre fald i elevtallet i kommunens almenklasser på ca. 175 elever i den kommende 12-års periode. Der forventes dog et mere markant fald på over 300 elever frem til skoleåret 2026/27 sammenlignet med skoleåret 2019/20.
Skolerne bidrager med afgivelse af kvadratmeter i forbindelse med Økonomiudvalgets mål om en arealreduktion på 10 pct., der bl.a. skal opnås gennem bedre anvendelse af skolens kvadratmeter og højere anvendelse af for eksempel skolernes faglokaler.
Kommunens målsætninger på skoleområdet forudsætter et udviklende, fagligt miljø på den enkelte skole og en større spændvidde af forskellige tilbud til eleverne. Det kræver, at alle skoler har en vis størrelse, der giver tilstrækkeligt volumen til at udvikle fagligheden inden for skolens virksomhed. Derfor er otte skoler lagt sammen til fire fra skoleåret 2020/21 for at skabe økonomisk bæredygtige skoler, der med robust klassedannelse kan styrke de faglige miljøer, udskolingen og skoleledelsen.
Det har de seneste år været en overordnet målsætning for kommunen, at skolerne har en høj bygningsmæssig standard og en tidssvarende indretning, der kan understøtte børnenes læring og udvikling og de kompetencer som eleverne vil have brug for i fremtiden. Der er derfor fortsat fokus på udviklingen af skolernes læringsmiljøer.
Masterplanen er et planlægningsredskab til at tilpasse kapaciteten indenfor de lokale pasningsområder, således at kapaciteten lever op til områdets konkrete behov. Med udgangspunkt i pladsbehovet på kort og lang sigt benyttes Masterplanen til at planlægge og prioritere fremtidige forbedringer i de fysiske rammer på Dagtilbudsområdet.
Masterplanen revideres årligt og indeholder bl.a. en plan for bygning af et nyt børnehus, ombygning af lokaler på skoler samt renovering og ombygning af eksisterende børnehuse.
Med udgangspunkt i masterplanen vil behovet for 0-2 års og 3-5 års pladser blive imødekommet, når lokalerne er færdigbygget, samtidig med, at Rudersdal Kommune kontinuerligt fornyer bygningsmassen og udvikler de pædagogiske læringsmiljøer på Dagtilbudsområdet.
Masterplan 2021 på Dagtilbudsområdet (Link deaktiveret)
Skolestrukturudvalget afsluttede sit arbejde i 2019 med 10 anbefalinger til det videre arbejde med en styrket skolestruktur i Rudersdal Kommune. En af anbefalingerne var at udarbejde en samlet Masterplan for skolernes fysiske udvikling.
Børne- og skoleudvalget godkendte Masterplanens kommissorium i maj 2020 og en endelig Masterplan forventes at blive fremlagt til politisk behandling i foråret 2021. Masterplanen vil udgøre beslutningsgrundlaget angående skolernes fysiske anlæg de kommende 10 år. Masterplanen vil skabe et samlet prioriteret overblik over skolernes vedligeholdelsesbehov for skolernes klimaskærm, energioptimering, indvendige vedligeholdelse samt udearealer.
Kommissorium for Masterplan for udvikling, arealoptimering og renovering af skolernes fysiske rammer (Link deaktiveret)