- at kommunens boliger og støjfølsomme områder ikke udsættes for støj fra trafik, erhverv og rekreative anlæg udover de vejledende grænseværdier.
Støj og luft
Et område betragtes som støjbelastet, når støjniveauet er højere end Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for den pågældende arealanvendelse. Grænseværdierne skal sikre, at støjen opfattes som acceptabel af de fleste, hvis grænseværdierne overholdes.
Kort over støjbelastede arealer
Vi arbejder for
Åbn / Luk alle
Retningslinjer
Åbn / Luk alle
Områder med risiko for støjbelastning fra trafik, erhverv og støjende fritidsaktiviteter fremgår på kortet:
Kort over støjbelastede arealer
Støjbelastede arealer må kun udlægges til støjfølsom anvendelse, hvis den fremtidige anvendelse sikres mod støjgener.
Ved byudvikling og byomdannelse skal det sikres, at boliger støjisoleres i det omfang, de etableres op ad støjende anlæg. Det anbefales, at mindst en facade ikke er udsat for støj over grænseværdierne.
Ved byudvikling og byomdannelse skal det tilstræbes, at friarealer/udeopholdsarealer placeres og indrettes, så støjbelastningen begrænses mest muligt.
Ved etablering af nye veje og anlæg i tilknytning til jernbanerne skal det tilstræbes, at Miljøstyrelsens vejledende regler for støj og vibrationer kan overholdes i eksisterende og planlagte boligområder og områder med anden støjfølsom anvendelse.
I tilfælde af etablering af støjafskærmning, i form af fast hegn langs støjbelastede veje, skal støjafskærmningen tilpasses områdets karakter og afskærmes i fuld højde mod vej af beplantning.
Ved etablering, udvidelse eller ændring af rekreative anlæg skal det tilstræbes, at Miljøstyrelsens vejledende regler for støj kan overholdes i eksisterende og planlagte boligområder og områder med anden støjfølsom arealanvendelse.
Der kan ikke placeres nye støjende fritidsanlæg af permanent karakter i landområdet, medmindre det sker inden for allerede støjbelastede områder, hvor det ikke er muligt at reducere støjbelastningen. Til støjende fritidsanlæg regnes fx motorsportsbaner, skydebaner og vandskibaner m.v.
Ved udlæg af landzonearealer til støjfølsom anvendelse skal det sikres, at Miljøstyrelsens vejledende regler overholdes ved støj og vibrationer fra henholdsvis veje og jernbaner, støjende fritidsanlæg, skyde- og øvelsesterræner og virksomheder.
Retningslinjerne gælder for nye anlæg og for udvidelser og væsentlige ændringer, der har betydning for støjen.
Arealer, der er belastet af lugt, støv og anden luftforurening, må ikke udlægges til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v. jf. dog generel ramme for lokalplanlægningen.
Generelle rammer
Åbn / Luk alle
Der må kun udlægge arealer, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening fra produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder og husdyrbrug
til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., hvis lokalplanen med bestemmelser om bebyggelsens højde og placering kan sikre den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening.
Redegørelse
Åbn / Luk alle
Kort over støjbelastede arealer angiver områder, hvor der er risiko for støjbelastning fra trafik, erhverv og rekreative aktiviteter.
I forbindelse med den konkrete planlægning skal der laves en beregning af, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang et givet område er belastet af støj.
De viste støjkonsekvensområder omkring Tornevangsvej Skydebane og Sjælsø Skydebane, som ligger i Allerød Kommune, afspejler konkrete beregninger, som er lavet i forbindelse med miljøgodkendelsen af de to skydebaner, som er givet i henholdsvis 2010 og 2016.
Et område, der ligger så tæt på en støjkilde, at støjniveauet er højere end Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi, betragtes som støjbelastet og kaldes for et støjkonsekvensområde.
Støjkonsekvensområdet er en planlægningszone, hvor der jf. planlovens § 11a, nr. 7 kun kan udlægges arealer til ny anvendelse, som er støjfølsom, hvis der gennemføres tiltag til begrænsning af støjen i tilknytning til den nye anvendelse, som sikrer at støjbelastningen er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.
Sjælsø Skydebane ligger i Allerød Kommune. Støjkonsekvensområdet omkring skydebanen strækker sig ind i Rudersdal Kommune omkring den vestlige del af Sjælsø.
Allerød Kommune har den 14. juni 2016 meddelt en miljøgodkendelse til skydebanen. Godkendelsen giver mulighed for en skydeaktivitet, der respekterer den vejledende grænseværdi på LpA,I = 65 dB.
Støj fra vejtrafik afhænger af antallet af biler, andelen af tunge køretøjer, hastigheden, vejbelægning, dæk, m.m.
Trafikken på vejene skal planlægges, så der i videst muligt omfang er acceptable støjforhold i boliger, rekreative arealer og andre byrum, hvor mennesker opholder sig. Det sker blandt andet ved arbejdet med en kommunal hastighedsplan, der kan danne baggrund for kommunens arbejde for hastighedsnedsættelser på flere af kommunens trafikveje, hvilket vil medvirke til at reducere trafikstøjen.
Støjen fra kommunens overordnede trafikveje er vurderet på basis af trafikhandlingsplanens data og en beregningsmodel fra Vejdirektoratet. Modellen viser, at følgende veje (eller dele heraf) er støjbelastede:
- ”Markant Støjniveau” (over 65 dB(A)): Helsingørmotorvejen, Bistrupvej, Kongevejen og Birkerød Kongevej
- ”Højt støjniveau” (60 - 65 dB(A)): Strandvejen, Skodsborgvej, Gøngehusvej, Øverødvej, Vasevej, Parkvej, Langhaven, Rundforbivej, Ravnsnæsvej, Hørsholm Kongevej og Holte Stationsvej.
På Kongevejen foreslås støjdæmpning ved at nedsætte hastighedsbegrænsningen fra 70 til 60 km/t. og at der skal bruges støjdæmpende asfalt ved renovering af asfaltbelægningen.
I forbindelse med jernbaner er det vigtigt i planlægningsfasen at sikre, at der ikke opstår støj- og/eller vibrationsproblemer.
Ved planlægning af nye boligområder, byomdannelse og anden støjfølsom anvendelse op til eksisterende jernbaneanlæg skal støjgener så vidt muligt afhjælpes og helst helt undgås.
Kommunen gennemskæres af henholdsvis S-togsnettet og kystbanen. Bane Danmark er myndighed på begge banestrækninger og udarbejder støjhandleplaner for at sikre, at miljølovgivningen bliver overholdt, herunder støjpåvirkning.
Nærumbanen, som ligger i den sydlige del af kommunen med endestation ved Nærum, støjer også, selvom det er i mindre omfang end de andre jernbaner.
Støjen fra jernbaner er på døgnbasis langt mindre end fra veje. Det skyldes, at togene kører med et givent interval modsat vejtrafikken, som er kontinuerlig og kan svinge ganske meget. Derfor opfattes støj fra jernbaner langt mindre generende end støj fra veje og andre vedvarende støjkilder.
Etablerede virksomheder er sikrede mod skærpede støjgrænser i den periode, som en miljøgodkendelse gælder. Derudover er de generelt ikke sikrede mod krav om yderligere støjdæmpning, hvis naboarealer inddrages til støjfølsom anvendelse.
Områder til støjfølsom anvendelse kan ikke placeres tættere på eksisterende virksomheder, end at Miljøstyrelsens vejledende regler om støj fra virksomheder kan overholdes i de støjfølsomme områder.
Skydebaner, vandskibaner og motocrossbaner betragtes som støjende fritidsanlæg. Støj og andre miljøforhold omkring den type anlæg reguleres igennem miljøgodkendelser eller med påbud. Området er omfattet af Miljøstyrelsens vejledninger.
I kommunen er der registreret to skydebaner og en vandskibane.
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier indebærer, at det acceptable støjniveau i omgivelserne afhænger af skydeaktiviteten. Et højt støjniveau medfører krav om en lille skydeaktivitet, mens et lavt støjniveau giver mulighed for en større skydeaktivitet.
Planlægning og administrationen efter kommuneplanen skal sikre drifts- og udviklingsmuligheder for produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder og husdyrbrug.