- at den kollektive busbetjening af kommunens borgere skal tilpasses til at give god tilgængelighed til kommunens bysamfund
- at reducere trængsel og miljø- og CO2-belastningen
- at tiltrække flere passagerer til den kollektive trafik gennem attraktive tilbud
- at sikre gode parkeringsmuligheder for cykler med henblik på at lette adgangen til benyttelsen af kollektiv transport.
Kollektiv trafik
Den kollektive trafik i Rudersdal Kommune består dels af regionale buslinjer, lokale buslinjer, S-tog samt lokaltog mellem Lyngby og Nærum. De regionale buslinjer samt S-togslinjer er overordnet orienteret ind mod København, mens de lokale buslinjer forbinder kommunens lokale centre.
Kort over den kollektive trafik
Vi arbejder for
Åbn / Luk alle
Retningslinjer
Åbn / Luk alle
Kommunens centrale punkter for den kollektive trafik er Birkerød, Holte, Nærum, Vedbæk og Skodsborg stationer.
Rudersdal Kommune prioriterer, at stationer i tilknytning til den kollektive trafik er indrettet, så de fremstår venlige og trygge for brugerne, og stationsområdet kan håndtere parkeringsbehovet for cykler og biler i tilknytning til stationen.
Redegørelse
Åbn / Luk alle
Rygraden i det kollektive trafiksystem i Hovedstadsregionen er et sammenhængende regionalt system af høj kvalitet bestående af Metro, S-tog, regionaltog, lokalbaner, A-busser, S-busser, og øvrige regionale busser. Dette regionale net er domineret af trafikken til og fra København ad de radiale baner i byfingrene, men sikrer også muligheder for tværgående rejser. Nettet suppleres med et net af lokale busser.
Rudersdal Kommune gennemskæres af tre toglinjer – S-toget (linje B og E), Kystbanen, og Nærumbanen. Der er følgende stationer:
- Birkerød Station (Birkerød Station er i Fingerplanen udpeget som knudepunktstation)
- Holte Station
- Vedbæk Station
- Skodsborg Station
- Nærum Station
Fra stationerne opereres med mellem 5 og 30 minutters togdrift.
Der er "parkér og rejs anlæg" ved Nærum Station, Vedbæk Station, Birkerød Station og Holte Station.
På nær i landområder, få landsbyer og udkanten af enkelte byområder, er alle byområder som udgangspunkt betjent af busser, med maks. 400 m til nærmeste busstoppested.
Det er Kommunalbestyrelsen som bestemmer serviceniveauet i den lokale kollektive trafik og betaler forskellen mellem udgifter til drift og indtægter fra takst. Regionerne står for den tilsvarende opgave for de regionale buslinjer og for lokalbanerne.
Den enkelte kommune og regionen aftaler årligt niveauet for den ønskede kørsel og bestiller den hos det regionale trafikselskab. Den lokale bustrafik, som stilles til rådighed for borgerne, fastlægges i forbindelse med den årlige trafikbestilling hos Movia.
Movia har bl.a. sammen med Rudersdal analyseret muligheden for en BRT-løsning ad Helsingørmotorvejen på langt sigt.
Rudersdal Kommune samarbejder med Region Hovedstaden og Movia om en analyse af linje 150S efter konceptet +Way, som bl.a. har fokus på at finde pragmatiske løsninger på anlægsprojekter for forbedret busdrift.
BRT, som står for Bus Rapid Transit, er en miljøvenlig trafikløsning, der udnytter vejnettet mere effektivt. BRT kan sammenlignes med en metro i gadeplan, hvor bussen kører i egne vejbaner og kører derfor hurtigere og mere effektivt.