- at det skal være trygt og sikkert at færdes i trafikken
- at fremkommeligheden skal være god for alle typer af trafikanter
- at få flere til at tage cyklen frem for bilen - både for at øge sundheden, afhjælpe trængslen på vejene og for at nedbringe energiforbruget og CO2 udledningen
- at skabe gode stiforbindelser mellem byerne og til natur og kulturoplevelser i det åbne land
- at den kollektive trafik skal være et attraktivt alternativ til de øvrige transportformer
- at rejsende, der benytter kollektiv trafik, har optimale muligheder for nemt og hurtigt at skifte fra et transportmiddel til et andet
- at sikre ensartede materialer og udstyr i byer og langs veje
- at forskønne og begrønne kommunens veje
- at øge biodiversiteten langs grøftekanter og veje.
Trafik og grønne veje
Veje, jernbaner og stier i Rudersdal Kommune afvikler gennemfartstrafik, tværgående og lokal trafik for både bilister, cyklister og offentlige transportmidler. Kommunens veje skal afvikle trafikken smidigt og sikkert samtidig med, at der fastholdes et visuelt smukt miljø omkring vejene.
Kort over trafik og grønne veje
Vi arbejder for
Åbn / Luk alle
Retningslinjer
Åbn / Luk alle
Ved udvikling af lokalområder skal det sikres, at vejnettet kan håndtere fremtidige trafikmængder og trafikmønstre. Det skal sikres, at der tilvejebringes de nødvendige foranstaltninger for at sikre alle trafikanter.
De overordnede trafikveje har overvejende fjerntrafikal eller regional trafikal funktion.
Gennemkørende trafik skal afvikles af primært Helsingørmotorvejen og Kongevejen/Birkerød Kongevej samt delvis Strandvejen.
Kommuneplanen giver mulighed for at udvide Helsingørmotorvejen mellem Hørsholm Kongevej og Isterød til seks spor.
Trafikvejene betjener primært trafikken mellem de enkelte bysamfund i kommunen.
De overordnede lokalveje udgør bindeleddet mellem trafikvejene og de almindelige lokalveje.
Øvrige lokalveje i kommunen er typisk små boligveje med meget begrænset lokal trafik.
Redegørelse
Åbn / Luk alle
I kommuneplanen sikres mulighed for, at det bymiljø, som omgiver vejene, indrettes, så trafiksikkerheden øges. Det sker eksempelvis ved skiltning og fartvisning. Samtidig skal vejudstyret tilpasses det visuelle trafikmiljø, hvor sammenhængen til de omgivende områder er en del af bykvaliteten.
Rudersdal Kommune har igangsat arbejdet med en hastighedsplan. Formålet er at vurdere hastigheder på kommunens vejnet mhp. justeringer af hastighedsbegrænsninger. Den primære hensigt er at sænke hastigheden på udvalgte strækninger og i udvalgte områder.
Motorvejen
Helsingørmotorvejen (E47) gennemskærer kommunen i nord-/sydgående retning mellem Nærum og Isterød. Strækningen mellem Hørsholm Kongevej og Egebækvej er udbygget fra fire til seks spor. Denne udvidelse planlægges fortsat mod nord fra Hørsholm Kongevej til Isterød. Vejdirektoratet er myndighed for så vidt angår Motorvejen.
Overordnede trafikveje
De overordnede trafikveje skal så vidt muligt være attraktive for både den tunge og den gennemkørende trafik for at mindske belastningen på det øvrige vejnet. De overordnede trafikveje skal som hovedregel være forsynet med cykelstier, og det bør i planlægning tilstræbes, at vejene er så facadeløse som muligt. Det kan ske ved at vise tilbageholdenhed med at give nye tilladelser til overkørsler og sidevejstilslutninger.
Trafikveje
Denne del af vejnettet betjener primært kommunens byer og lokalsamfund, hvilket stiller krav om god fremkommelighed og kapacitet. Vejene bør være forsynede med cykel- og gangsti, og der fokuseres på trafiksikkerhed og fremkommelighed
Overordnede lokalveje
Overordnede lokalveje er bindeled mellem trafikvejene og de almindelige lokalveje. På disse veje vil der, i det omfang det af trafiksikkerhedsmæssige årsager vurderes nødvendigt, være etableret fartdæmpende foranstaltninger.
Lokalveje
Lokalveje befærdes af alle typer trafikanter og skaber tilgængelighed til kommunens boligområder. Trafiksikkerheden prioriteres særligt højt, og derfor vil vejene ofte være tilført hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Rudersdal Kommune har fokus på at skabe sikkerhed og god fremkommelighed for fodgængere og cyklister og at gøre det attraktivt og spændende at gå og cykle.
Det har stor betydning for trafikanternes sikkerhed, at de bliver tilbudt et sikkert, sammenhængende og tilgængeligt net af stier.
Stinettet udbygges for at øge trafiksikkerhed og tilgængelighed. Det sikres, at der kan skabes sammenhæng mellem trafikstinettet og det rekreative stinet.
Ved etablering af stier skal der i videst mulig omfang tages hensyn til arealernes skel, beplantninger og topografi. Strækninger, der er en del af det regionale trafikstinet, skal generelt være stier i eget tracé eller stier der er tydeligt adskilt fra biltrafikken.
Hovedstinettet til transport sammensættes af:
- stier langs veje
- stier udformet som almindelig cykelsti eller cykelbane, delt sti, fælles sti eller dobbeltrettet cykelsti
- separate stier, som typisk er stier i eget tracé f.eks. udformet som adskilt cykel- og gangsti og fælles sti.
Derudover består stinettet også af en række rekreative stier.
Rygraden i det kollektive trafiksystem i Hovedstadsregionen er et sammenhængende regionalt system af høj kvalitet bestående af Metro, S-tog, regionaltog, lokalbaner, A-busser, S-busser, E-busser og øvrige busser. Dette regionale net er domineret af trafikken til og fra København ad de radiale baner i byfingrene, men sikrer også muligheder for tværgående rejser. Nettet suppleres med et net af lokale busser.
Rudersdal Kommune gennemskæres af tre toglinjer – S-toget, Kystbanen, og Nærumbanen. Der er følgende stationer:
- Birkerød Station
- Holte Station
- Vedbæk Station
- Skodsborg Station
- Nærum Station
Kommunen og trafikselskaberne skal sørge for, at der er parkering og cykelparkering i tilstrækkeligt omfang og at disse er placeret bedst muligt i forhold til terminalernes skiftemuligheder.
Nybygninger, nyanlæg og større ombygninger kvalitetssikres med henblik på tilgængelighedskrav.
Følgende vejledninger og publikationer vedrørende handicaptilgængelighed indgår i behandlingen:
- Bygningsreglement 2018 og SBi-anvisning 272 indeholder krav og vejledninger for handicaptilgængelighed til bl.a. ubebyggede arealer.
- DS-håndbog 105, Udearealer for alle.
- DS-Håndbog 105.2, Udearealer for alle - Eksempelsamling
- Vejregel, Færdselsarealer for alle
- Vejregel, Vejvisning for handicappede
- Vejregel, Akustiske trafiksignaler
- Vejregel, Lydsignaler for blinde og svagsynede
- Vejledning, Fortove, overgange og lyskryds
- Vejledning, Udendørs ledelinjetekst om, hvilke regler og anvisninger med et tilgængelighedsaspekt, der skal overholdes.
Kommunalbestyrelsen har en grundlæggende vision om, at de smukke omgivelser i Rudersdal Kommune skal bevares i et godt og rent miljø. Det har bl.a. resulteret i et politisk mål om, at kommunens veje skal fremstå smukke og æstetiske.
Ved anlæg og fornyelse af kommunens veje vil kommunen fastholde eller udvikle det grønne vejbillede.
Kommunalbestyrelsen har med projektet ”Smukke, grønne veje” sat fokus på den æstetik, der knytter sig til byrum og veje i Rudersdal. Det er fx beplantning, udstyr, hegn, renholdelse og vedligehold.
Som en del af projektet ”Smukke, grønne veje” vedtager Kommunalbestyrelsen årligt en plan for nye blomstertiltag i Rudersdal som fx blomstrende rabatter og blomster i kommunens parker, samt når der er mulighed for projekter med plantning af nye vejtræer.
Projektet Smukke, grønne veje
Projektet ”Smukke, grønne veje” supplerer kommunens Park- og naturpolitik
Park- og naturpolitik
Der er vedtaget en manual, der beskriver hvilket materiale- og udstyr, der fremadrettet skal benyttes ved kommunens veje, bycentre og grønne områder. Manualen er et praktisk værktøj til at opretholde kommunens visuelle identitet i byrummet.
Materiale- og udstyrsmanual for bycentre, veje og grønne områder
For Rudersdal Kommune er der vedtaget en strategi for kommunens træer i bycentre og langs veje, som sætter fokus på at bevare og udvikle Rudersdal som en grøn kommune. Det er et strategisk mål at kommunen bevarer de nuværende træer og udvikler træbestanden.
Strategi for træer i bycentre og langs veje i Rudersdal Kommune 2019-2028