- at fastholde og udvikle kommunens erhvervsområder
- at understøtte virksomheders grønne omstilling og indgå i partnerskaber om løsninger på de fælles klimaudfordringer
- at sikre virksomhedernes udviklingsmuligheder gennem fortætning af de eksisterende erhvervsområder, under hensyn til omgivelserne
- at udvikle Nærum Erhvervsby til et stærkt vidensbaseret erhvervs- og bymiljø med en høj bymæssig kvalitet
- at fastholde DTU Science Park som et videnstungt og forskningsorienteret erhvervsområde i grønne omgivelser
- at muliggøre modernisering af den eksisterende bygningsmasse i Birkerød Erhvervsby. Der skal skabes muligheder for nye erhvervstyper i området og gode vilkår for produktion
- at infrastrukturen giver god tilgængelighed til erhvervsområderne
- at samarbejde over kommunegrænsen. Særligt samarbejde med Hørsholm og Lyngby om aksen DTU Science Park – Nærum Erhvervsby – DTU i tilknytning til Lyngby Vidensby visionen
- at understøtte tilstedeværelse af de erhverv, som servicerer kommunens borgere og virksomheder
- at en fremtidssikret energi- og spildevandsløsning tænkes ind i udviklingen af erhvervsområderne.
Erhvervsområder
Rudersdal er en grøn bokommune med højtuddannet arbejdskraft og attraktive erhvervsområder. Mange af kommunens virksomheder er kendetegnet ved at være baseret på et højt vidensniveau. Rudersdal har fokus på erhvervsudvikling med bl.a. høje ambitioner for bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
Kort over erhvervsområder
Vi arbejder for
Åbn / Luk alle
Retningslinjer
Åbn / Luk alle
Der udlægges areal til erhverv og blandet bolig og erhverv, som vist på kort:
Generelle rammer
Åbn / Luk alle
Stationsnære erhvervsområder og centerområder er udpeget i de enkelte rammeområder, som vist på kort:
Der kan uden videre planlægges for kontorbebyggelse på over 1.500 m² etageareal i det stationsnære kerneområde.
Ved lokalplanlægning med mulighed for at lokalisere kontorbyggeri med mere end 1.500 m² etageareal i det stationsnære område, men uden for det stationsnære kerneområde, skal der redegøres for, hvordan der vil blive arbejdet med supplerende virkemidler. Dette med henblik på at sikre trafikale effekter svarende til det stationsnære kerneområde.
Der kan uden videre planlægges for større kontorbyggeri over 1.500 m² i de stationsnære områder uden for kerneområdet, såfremt en af følgende situationer gør sig gældende:
- Byggemulighederne inden for kerneområdet på den pågældende egn skal være udtømt
- Det er fastlagt, at der maksimalt må være en p-plads pr. 50 m² etageareal erhvervsbyggeri ved Birkerød Station og 40 m² etageareal ved de øvrige stationer
- Der er tale om udvidelse af en eksisterende kontorvirksomhed, der er opført før 1. januar 2007
- Der kan ikke planlægges for ny kontorbebyggelse over 1.500 etagemeter uden for de stationære områder, dog undtaget DTU Science Park og Nærum Erhvervsby:
- I DTU Science Park kan der planlægges for byggeri over 1.500 etagemeter til forsknings-, undervisnings- og kontorformål
- I det særlige lokaliseringsområde Nærum Erhvervsby kan der planlægges for byggeri over 1.500 etagemeter til kontorformål.
Der skal anlægges det nødvendige antal parkeringspladser.
Der skal minimum udlægges en parkeringsplads pr. 50 m² etageareal erhverv, kontor, institution, m.v. Dog undtaget stationsnære områder eller hvis der er fastsat specifikke rammer for parkering.
Uden for det stationsnære kerneområde udlægges som minimum en cykelparkeringsplads pr. 70 m² kontor- og administrationsareal og minimum 1 plads pr. 50 m² undervisningsareal.
Redegørelse
Åbn / Luk alle
Rudersdal er en markant, nordsjællandsk erhvervskommune.
Kommunens antal arbejdspladser er væsentlig større end de fleste kommuner i Nordsjælland, men mindre end Lyngby-Taarbæk og Gentofte.
Rudersdal er på niveau med Hillerød med hensyn til antallet af større virksomheder. Rudersdal har flere mindre virksomheder end Hillerød.
Det uddannelsesmæssige niveau i Rudersdal er meget højt, hvilket er en fordel for bl.a. vidensvirksomheder. Kommunens høje niveau i forhold til velfærdsydelser skaber attraktive rammer for bosætning for virksomhedernes ansatte.
Erhvervsområderne ligger godt fordelt i kommunens byområder.
De største erhvervsområder i kommunen er Birkerød Erhvervsby, DTU Science Park og Nærum Erhvervsby.
DTU Science Park er et vigtigt, højteknologisk erhvervsområde i kommunen. Området er et campuslignende miljø i en skovbevoksning på grænsen mod Hørsholm. Området indeholder virksomheder og institutter indenfor biotek, medico, miljøteknik og IT.
Store og små virksomheder har fordel af områdets vidensnetværk og adgang til DTU’s forskning og faciliteter.
De egentlige produktionserhverv ligger primært placeret i Birkerød Erhvervsby og erhvervsområderne i Øverød og Nærum.
De resterende erhvervsområder rummer mange forskellige typer virksomheder fra liberale erhverv over kontor- og administrationsvirksomheder, service- og værkstedsvirksomheder til små industri- og håndværksvirksomheder. Endelig findes der enkelte mindre virksomheder på ejendomme i det åbne land.
Der er stadig en vis rummelighed i de nuværende erhvervsområder.
Kommuneplanen giver mulighed for omdannelse og revitalisering af erhvervsområderne indenfor rammerne af den overordnede målsætning for kommunens erhvervsudvikling.
I centerområder er der mulighed for anvendelse til butik og andre formål, herunder liberalt erhverv, der traditionelt er placeret i den centrale del af en by. Læs mere om bycentre og detailhandel:
Erhverv i egen bolig kan som udgangspunkt ske i boligområder, når erhvervsvirksomheden udøves af beboerne uden medhjælp, og ejendommen ikke ændrer karakter af bolig.
I Rudersdal Kommune udlægges ikke erhvervsområder, der er forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. Hensynet er at sikre erhvervsområdernes fortsatte brede erhvervssammensætning, dynamik og udviklingsmuligheder, samt beskyttelsen af de omgivende byområder.
En kommuneplan må ikke begrænse drifts- og udviklingsmuligheder for produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder af national interesse. Rudersdal Kommune har vurderet, at der ikke er produktionsvirksomheder af national interesse i kommunen, samt at det ikke er relevant at udpege erhvervsområde forbeholdt disse erhvervstyper da kommunens produktionsvirksomheder er beliggende inden for velfungerende erhvervsområder, der er tilpasset omgivelserne.
Erhvervsområderne ligger i mange tilfælde tæt op ad boligområder, følsomme grønne områder og arealer i det åbne land.
Kommuneplanen skal bidrage til at forhindre, at der kan opstå konflikter mellem virksomheder og naboområder, der er følsomme over for forurening. Det er vigtigt, at der gennem planlægningen tages højde for, at den enkelte virksomheds aktiviteter ikke miljøbelaster naboer, andre virksomheder eller forurener omgivelserne, herunder jord og grundvandet.
Der indarbejdes syv miljøklasser i kommuneplanens rammebestemmelser for kommunens erhvervsområder. De forskellige typer virksomheder og anlæg placeres inden for miljøklasserne alt efter, hvor miljøbelastende de typisk er. Klasse 1 er den mindst miljøbelastende og klasse 7 er den mest miljøbelastende klasse.
Miljøklassificeringen skal bidrage til, at nye virksomheder og anlæg placeres, så at nærliggende, miljøfølsomme omgivelser generes mindst muligt af fx støj og lugt fra virksomhedernes aktiviteter.
For hver miljøklasse gælder som udgangspunkt en minimumsafstand mellem virksomheder og omgivelser, der er følsomme overfor forurening.
Minimumsafstandene er vejledende. Miljøklassificeringen vejleder om hvilke hensyn, der skal tages i planlægningen og kan desuden vejlede de virksomheder, som ønsker at etablere sig i et område.
De enkelte virksomhedstyper dækker oftest over flere miljøklasser afhængig af størrelse og miljøbelastning. Klassificeringen af en virksomhed og dermed afstandskravene kan ændres, hvis virksomheden iværksætter forureningsbegrænsende foranstaltninger til reduktion af miljøgener. Det kan være krav til afskærmning, rensning og anden indretning af produktionen.
Eksisterende lovlig virksomhed bliver ikke ulovlig som følge af miljøklassifikationen. Afhængig af størrelse og udformning dækker de enkelte virksomhedstyper ofte over flere miljøklasser. Den enkelte virksomhed har derfor også et ansvar for at sikre sig, at den er i overensstemmelse med de angivne miljøklasser for området på både kort og langt sigt. I modsat fald kan en virksomhed blive stillet over for strengere miljøkrav end tilsvarende virksomheder med korrekt lokalisering i forhold til deres miljøklasse.
Erhvervsområderne er, med undtagelse af Birkerød Erhvervsby, for hovedparten så små, at det ikke giver mening at operere med interne afstandskrav efter miljøklasse. For resten af kommunen fastsættes en eller flere miljøklasser for de enkelte erhvervsområder alt efter hvilken type område, der ønskes.
I kommunen findes der ikke særligt miljøbelastende virksomheder indenfor miljøklasse 7. Der findes primært virksomheder indenfor miljøklasse 1–4 og enkelte indenfor miljøklasserne 4-6. De få, eksisterende virksomheder og aktiviteter i miljøklasse 4-6 er enkelte entreprenørvirksomheder, genbrugspladser og skydebaner.
For forskningsvirksomhed vil der i forhold til egentlig produktion typisk være tale om en reduceret miljøbelastning, da der normalt fremstilles små mængder.
Miljøklasse | Påvirkning | Afstandskrav |
Klasse 1 | Ingen nævneværdig påvirkning af omgivelserne | 0 m. |
Klasse 2 | Ingen nævneværdig påvirkning af omgivelserne | 20 m. |
Klasse 3 | Mindre påvirkning af omgivelserne | 50 m. |
Klasse 4 | Mindre belastende produktion | 100 m. |
Klasse 5 | Mere belastende produktion | 150 m. |
Klasse 6 | Betydelig belastning af omgivelserne | 300 m. |
Klasse 7 | Omfattende belastning m. særlige beliggenhedskrav | 500 m. |
Oversigt over miljøklasser for forskellige anvendelser
Butik
Daglig- og udvalgsvarebutik: Klasse 1-3
Store specialbutik (fx byggemarked, havecenter o.l.): Klasse 1-3
Mindre butik med værksted: Klasse 1-3
Butik med natlevering: Klasse 4
Hotel og restaurant
Bar, diskotek, café o.l.: Klasse 1-4
Klinik
Læge, tandlæge, kiropraktor o.l.: Klasse 1
Dyreklinik / hospital o.l.: Klasse 1-3
Kontor
Kontor: Klasse 1
Service
Pengeinstitut, ejendomsmægler o.l.: Klasse 1
Frisør: Klasse 1-3
Mindre vaskeri, renseri: Klasse 2-3
Fritid
Forlystelse, underholdning: Klasse 1-7
Klub, forening: Klasse 1-7
Sport: Klasse 1-7
Skytteforening: Klasse 5-6
Engroshandel o.l.
Lagervirksomhed, engroshandel: Klasse 2-6
Aftapning, parkning, oplag o.l.: Klasse 3-6
Teknisk anlæg
Varmeanlæg: Klasse 1-4
Kraftvarmeanlæg: Klasse 1-6
Jernbaneanlæg: Klasse 3-6
Brændstofsalg
Brændstofsalg inkl. Kiosk: Klasse 2-4
Brændstofsalg inkl. Vaskeanlæg: Klasse 4
Oplagsvirksomhed
Garageanlæg: Klasse 3-5
Trælast: Klasse 3-5
Entreprenørvirksomhed: Klasse 4-5
Containerplads o.l.: Klasse 4-5
Affaldssortering o.l.: Klasse 4-5
Plads til kørende materiel: Klasse 4-5
Genbrugsplads: Klasse 4-5
Omlastestation: Klasse 5-6
Oplag: Klasse 5-6
Transport
Biludlejning: Klasse 2
Redningsstation: Klasse 2
Vognmand, flytte-, fragt-, budfirma: Klasse 3-5
Hyrevogn: Klasse 3-5
Busterminal, remise o.l.: Klasse 4-5
Værksteder
El-installatør, elektronikværksted: Klasse 2-3
Glarmester: Klasse 2-3
Snedker, stenhugger: Klasse 3-5
Autoværksted: Klasse 4-5
Undervognsbehandling: Klasse 4-6
Mindre klargøringsværksted: Klasse 3-4
Lakering, overfladebehandling: Klasse 4-6
Maskinværksted, smedje, vvs: Klasse 2-6
Industri
Elektronik, elektroteknik: Klasse 2-5
Maskinfabrik: Klasse 3-6
Vulkanisering: Klasse 3-6
Protein-, enzymfremstilling: Klasse 3-6
Fødevarefremstilling: Klasse 3-6
Galvanisering, forzinkning o.l.: Klasse 4-6
Plast-, skumplastfremstilling: Klasse 4-6
Vaskeri, renseri, farveri: Klasse 4-6
Lakering, overfladebehandling: Klasse 4-7
Glas, porcelæn, lervarer: Klasse 4-6
Møbelfabrik o.l.: Klasse 4-6
Rengørings-, hygiejnemidler o.l.: Klasse 4-6
Autoophugger: Klasse 5-7
Metalfremstilling, -forarbejdning o.l.: Klasse 5-7
Bekæmpelsesmidler, kunstgødning: Klasse 6-7
Biogasanlæg: Klasse 6-7
Farve, lak, lim, cellulose: Klasse 6-7
Gas- brændstofsdepoter: Klasse 6
Kemikalie-, oliebehandlingsanlæg: Klasse 6
Kemisk-, genetisk produktion: Klasse 6
Lægemiddelfremstillig: Klasse 6-7
Ophugning eller nedknusning: Klasse 6-7
Fingerplanen sætter de overordnede rammer for planlægningen i hovedstadsområdet.
Fingerplanen udpeger stationerne for S-tog og kystbanen ved Birkerød, Holte, Vedbæk og Skodsborg som stationer der giver stationsnærhed.
Stationsnærheden omfatter de stationsnære kerneområder, som skal afgrænses med udgangspunkt i maksimale gangafstande på 600 m og de stationsnære områder, som skal afgrænses med udgangspunkt i et principielt 1.200 m cirkelslag.
Efter fingerplanens bestemmelser skal større erhvervsbygninger, som er over 1.500 etagemeter, placeres indenfor de stationsnære kerneområder.
Kontorbyggeri over 1.500 etagemeter kan lokaliseres inden for det stationsnære område under visse forudsætninger.
For DTU Science Park muliggør Fingerplanen, at den allerede lokalplanlagte restrummelighed udnyttes, herunder til større byggeri over 1.500 etagemeter til forsknings-, undervisnings- og kontorformål.
Nærum er udpeget som særligt lokaliseringsområde, hvor der kan placeres byfunktioner, der på grund af arealudnyttelse, arbejdspladstæthed, størrelse eller besøgsmønstre har en intensiv karakter.
Rudersdal Kommune arbejder sammen med Movia om muligheden for at lave buslinjen 150S mellem Nærum og DTU Science Park om til en BRT-løsning. Arbejdet sker med afsæt i en forsøgsordning efter fingerplanen.
’Plads til erhverv’ er et af seks hovedemner i Planstrategi 2019. Planstrategien beskriver rammerne for erhvervspolitikken i kommunen.
Planstrategien fastslår, at Rudersdal skal være en attraktiv erhvervskommune med en grøn profil, som tilbyder plads til udvikling og fornyelse, forskelligartede erhvervsmiljøer og god erhvervsservice.
Kommunalbestyrelsen har i 2019 udarbejdet en strategi for erhvervsudvikling. Hvert år vælges et strategisk tema for erhvervsudviklingen. Temaet udfoldes i tæt dialog med virksomhederne i erhvervspaneler.
Panelerne kan komme med forslag til erhvervsudviklingsprojekter, ønsker til erhvervsfremmetilbud og erhvervsservice m.m.
I 2021 er temaet grøn omstilling og bæredygtig udvikling.
2020-strategi for erhvervsudvikling i Rudersdal Kommune
Erhvervsstrategi i Rudersdal kommune
Som en del af Rudersdals erhvervsservice- og erhvervsfremmeindsats fungerer kommunen som facilitator og sparringspartner, når det gælder bæredygtig forretningsudvikling.
I samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden og de nationale erhvervsaktører tilbydes gratis rådgivning, processtøtte, udviklingsprogrammer og netværk for virksomhederne. Flere af programmerne giver også mulighed for tilskud til implementering af bæredygtighedstiltag i virksomhederne.
Med det formål at understøtte den grønne omstilling hos erhvervslivet har Rudersdal Kommune etableret ”grønne besøg” som et gratis tilbud, hvor kommunens miljømedarbejdere kommer ud på besøg i virksomhederne.
Gennem vejledning og dialog med virksomhederne understøttes udvikling af cirkulære forretningsmodeller med fokus på affaldsforebyggelse og reduktion samt genvinding og genbrug af ressourcer. Virksomhederne hjælpes til at øge sorteringen og genanvendelsen af affald og ressourcer, og til at undersøge mulige indsatser for energibesparelser inden for bl.a. belysning, varme og proces.
Rudersdal Kommunes Klima- og Energipolitik, der blev vedtaget 2017, har bl.a. fokus på grøn omstilling. Rudersdal Kommune har en grøn identitet, og den grønne omstilling er et vigtigt pejlemærke, som kommunen ønsker at udvikle sammen med det lokale erhvervsliv. Grøn omstilling vil komme til udtryk på mange måder – og med kommunen i forskellige roller som henholdsvis laboratorium, medspiller og facilitator.
Klima og energipolitik 2017 (Link deaktiveret)