- at sikre plads til både de fysisk krævende fritidsaktiviteter og områder med mulighed for fred og ro
- at afveje den rekreative brug af det åbne land og de grønne kiler i forhold til beskyttelsesinteresserne
- at fastholde byernes grønne kiler og de grønne overgange til det åbne land
- at sikre kort afstand mellem bolig og grønne rekreative områder i alle byområder
- at forøge parkernes rekreative, æstetiske og naturmæssige værdi
- at give børn, unge og foreningslivet mulighed for oplevelser i naturen
- at gøre naturen og landskabet tilgængeligt for alle, også dårligt gående og kørestolsbrugere.
Grønne fritidsområder
Det åbne land og de grønne områder i Rudersdal Kommune er en ressource, rig på mulighed for udendørsaktiviteter og ophold for kommunens borgere og for besøgende.
Rudersdal Kommune ligger tæt ved København. Det åbne land i kommunen er derfor som udgangspunkt udpeget som grønne kiler og omfattet af tilhørende bestemmelser i Fingerplan 2019 Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning.
Kort over grønne fritidsområder
Vi arbejder for
Åbn / Luk alle
Retningslinjer
Åbn / Luk alle
De grønne kiler er i Fingerplan 2019 udpeget til overvejende almen, ikke bymæssig, rekreativ anvendelse med mulighed for jordbrugsmæssig anvendelse. De grønne kiler dækker stort set hele landzonen i Rudersdal Kommune.
De grønne kiler skal friholdes for yderligere bebyggelse og anlæg til beboelse, erhverv og andre bymæssige formål.
Der skal i afvejningen med andre arealanvendelsesinteresser lægges særlig vægt på at sikre de grønne kilers rekreative funktion.
Befolkningens adgang til de grønne kiler skal opretholdes og forbedres.
De grønne kiler skal administreres i overensstemmelse med Fingerplanens regler.
Der kan etableres støttepunkter/faciliteter for friluftslivet ved oplevelsesrige lokaliteter i kommunens grønne områder, langs kysten og i det øvrige landområde, når det efter en konkret vurdering ikke skader beskyttelsesinteresserne.
Støttepunkter skal fortrinsvis placeres, hvor der er god stiadgang. De kan indrettes i eksisterende bygninger eller knyttes til eksisterende frilufts-, kultur- eller overnatningsanlæg i landområdet. I støttepunkter kan der etableres begrænsede anlæg, der støtter det almene friluftsliv.
Friluftsfaciliteter skal så vidt muligt anvendes til flere forskellige friluftsaktiviteter og være offentligt tilgængelige. Ved indpasning af friluftsanlæg i landområdet skal støj, belysning, bygninger og anlæg begrænses og udformes med hensyn til omgivelserne.
Primitive teltpladser kan i princippet etableres overalt, hvor det efter en konkret vurdering ikke skader beskyttelsesinteresser.
Kulturelle anlæg, som museer med tilknytning til det åbne land, der er arealkrævende og forudsætter nye bygningsanlæg, kan placeres ud fra en konkret vurdering, og når det sker efter en samlet plan.
Der kan ikke etableres større, landskabeligt indgribende areal- eller bygningskrævende friluftsanlæg.
Rideanlæg, eksisterende golfbaner og andre arealkrævende anlæg med bygninger skal over alt tilpasses landskab og beplantning, og terrænregulering må kun finde sted i yderst begrænset omfang.
De grønne kiler skal friholdes for anlæg til organiserede fritidsformål, som begrænser befolkningens adgang til og benyttelse af områderne til almene, rekreative formål. Det forhindrer ikke omdannelse af eksisterende anlæg i det åbne land.
Friluftsområder skal friholdes for yderligere støjende friluftsanlæg som bl.a. skydebaner, modelflyvebaner, motocrossbaner m.v., medmindre der er tale om allerede støjbelastede arealer, der ikke kan støjbeskyttes.
Anlæg, bygninger og udenoms arealer skal i videst muligt omfang være offentligt tilgængelige.
Bygninger og parkeringsanlæg skal holdes samlet og knyttes til eksisterende bygninger, hvis det ikke strider mod landskabshensyn eller medfører væsentlige støj- eller trafikgener.
Der må ikke indrettes kunstig belysning bortset fra dæmpet belysning ved bygninger og parkering.
Anlæggenes drift må ikke forringe grundvandskvaliteten. Golfbaner, der ligger inden for kildepladszoner og nitratfølsomme områder, skal drives miljøvenligt, hvilket betyder at banerne etableres og drives med et minimalt forbrug af gødning og pesticider. Vanding skal så vidt muligt ske ved brug af overflade- eller genbrugsvand.
I kommunens parker og grønne områder kan der placeres rekreative faciliteter og udlægges motions- og oplevelsesruter og aktivitetsoaser, hvor det naturligt lader sig indpasse, og hvor det kan understøtte områdernes eksisterende grønne elementer og funktioner.
Der er flere kolonihaveområder i Rudersdal Kommune, som vist på kortet:
Kort over grønne fritidsområder
Kolonihaveområder omfatter overnatningshaver og daghaver (nyttehaver, o.l.).
Der er to golfbaner i Rudersdal Kommune; golfbanen ved Hestkøbgård på 27 huller og golfbanen i Søllerød Naturpark på 18 huller. Golfbanerne er vist på kortet:
Kort over grønne fritidsområder
Der udlægges ikke yderligere golfbaner i Rudersdal Kommune.
Generelle rammer
Åbn / Luk alle
Ved udformningen af permanente lysanlæg ved større og mindre veje. gang- og cykelstier, på torve og pladser samt i parker, grønne områder, havneområder, kyststrækninger og i det åbne land skal belysningen begrænses til sit formål og bidrage til at underbygge stedets karakter og egenart.
Belysning af bygninger, facader, udstillingsvinduer og skilte skal være diskret og med hensyn til den samlede oplevelse af bygningernes og bygningsforløbenes arkitektur.
Fritstående eller terrænnedlagte belysningsarmaturer til oplysning af enkeltbygninger skal begrænses.
Lys i private haver må ikke have fjernvirkning og være til væsentlig gene for omboende.
Lokalplanlægningen skal sikre, at nye havelodder til overnatnings- og daghaver i gennemsnit ikke er større end 400 m2, og at de ikke anvendes til helårsbosætning.
Redegørelse
Åbn / Luk alle
Der arbejdes langsigtet med at udvikle og forny kommunens parker og grønne områder. I 2012 blev der vedtaget en strategi for byens parker og grønne områder.
Strategi for byens parker og grønne byrum
Parkernes rekreative værdi skal forøges. Det sker ved at tilføre aktiviteter og sammenknytte parkerne med stiforbindelser, da der sigtes mod en øget brug af de grønne områder. Blandt kommunens parker skal der være særligt fokus på strandparkerne, da de har en særlig status regionalt set og som støttepunkter for friluftslivet.
Rudersdal Kommune ønsker, at der i driften af kommunens parker skal være fokus på at arbejde med parkernes bæredygtige potentiale under hensyn til:
- Økonomisk effektivitet
- Biologiske værdier
- Sociale og brugsmæssige værdier.
Specielt skal der holdes fokus på de grønne omgivelser og deres betydning for folkesundheden. I forhold til sundhed spiller de grønne områder en særlig rolle og kan fungere som motionsrum for borgerne (rekreative stier, mulighed for at røre sig i kommunens grønne områder, legepladser, aktivitetspladser og bademuligheder vinter og sommer). Også mental sundhed styrkes ved adgang til grønne områder, hvor der er rum for eftertanke og fordybelse.
Parkernes æstetiske værdi kan øges ved at indføre skiftende blomstringer, åbne udsigter og tilføre karaktergivende plantninger.
Parkernes naturindhold skal forøges. Der skal arbejdes med at skabe variation og frodighed og med at øge den biologiske mangfoldighed.
Udviklings- og fornyelsesprojekterne kan udarbejdes med input fra grupper af borgere og interessenter. Der er mulighed for, at borgergrupper kan inddrages i gennemførelse af lokale natur- og friluftsprojekter.
RudersdalRutens Univers er kommunens udendørs natur-, bevægelses- og oplevelsesunivers med markerede motionsstier, temaruter og aktivitetsoaser, som skal understøtte og synliggøre den sundhedsfremmende indsats med aktivitets- og oplevelsesmuligheder i hverdagen.
Med udgangspunkt i tilgængelighed, interessefællesskaber og understøttelse af lokale og tværgående initiativer udvikles RudersdalRutens Univers kontinuerligt og kobles med blandt andet kommunens idrætsfaciliteter.
Udeområderne og naturens rekreative værdi skal fortsat forøges ved at etablere og synliggøre aktivitetsoaser til friluftsaktiviteter og koble dem med stisystemerne og aktiviteter, da der sigtes mod en øget brug af de grønne områder.
Læs mere om RudersdalRutens univers på Oplev Rudersdal
Kommunen indeholder en række kolonihaver. Kolonihaver omfatter overnatningshaver og daghaver (nyttehaver, o.l.).
Kolonihaver bør principielt indpasses i byområdet eller i bynære områder tæt ved brugerne. Kommunen er beliggende i den del af hovedstadsområdet, som består af byfingre og grønne kiler.
Kolonihaverne er indpasset som en del af den bynære, regionale, grønne struktur.
Samtlige kommunalt ejede kolonihaver er omfattet af lov om kolonihaver. To kommunalt ejede kolonihaveområder har status som varige. Fire områder i Birkerød har status som ikke-varige kolonihaveområder.
Det åbne land i Rudersdal Kommune er omfattet af bestemmelserne for Fingerplan 2019s udpegning af grønne kiler. Langt størstedelen af det åbne land i Rudersdal er udpeget som indre grønne kiler og kystkiler, mens arealet fra vestlige bygrænse af Birkerød/Kajerød og ud mod kommunegrænsen til Allerød Kommune er udpeget som ydre grøn kile. Afsnittet om retningslinjerne for de grønne områder afspejler dels den konkrete formulering dels intentionen i Fingerplanens bestemmelser.
Udpegning af områder med naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelse til Det Grønne Danmarkskort indgår i kommuneplanen under siden: